ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.2
  4. No.2

高等学校における実用的プログラミングの教育実践

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/174883
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/174883
7ae5e65a-17cf-42af-a7f8-60189d018fbe
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0202005.pdf IPSJ-TCE0202005.pdf (697.2 kB)
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2016-10-07
タイトル
タイトル 高等学校における実用的プログラミングの教育実践
タイトル
言語 en
タイトル Practical Programming Education at a High School
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] プログラミング教育,PHPプログラミング,高大連携
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
上智大学
著者所属
上智大学
著者所属
千葉県立柏の葉高等学校/現在,千葉県総合教育センター
著者所属(英)
en
Sophia University
著者所属(英)
en
Sophia University
著者所属(英)
en
Chiba Prefectural Kashiwanoha Senior High School /
著者名 高岡, 詠子

× 高岡, 詠子

高岡, 詠子

Search repository
山内, 崇裕

× 山内, 崇裕

山内, 崇裕

Search repository
滑川, 敬章

× 滑川, 敬章

滑川, 敬章

Search repository
著者名(英) Eiko, Takaoka

× Eiko, Takaoka

en Eiko, Takaoka

Search repository
Takahiro, Yamauchi

× Takahiro, Yamauchi

en Takahiro, Yamauchi

Search repository
Takafumi, Namekawa

× Takafumi, Namekawa

en Takafumi, Namekawa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,高等学校において,短期間で実用的プログラミングスキルを習得させることを目的に教育実践を行った.講座の学習目標を「実用的なプログラムを作る」ことに置き,講座の最後に,生徒にプログラムを作らせることで,実用的プログラミングスキルが身についたかどうか確かめた.グループでプログラム作成に取り組ませたこと,Webプログラミングへの興味付けを行ったことにより,学習意欲を維持させることができたと考える.また,教材コンテンツの修正,講義回数を増やしたことによる学習時間の増加,早くできた生徒が遅い生徒に教えること,学習意欲を維持できたことが,理解度向上に影響を与えたと考える.これらの工夫により,自らプログラムを作ってみたいという意欲のある生徒に短期間で実用的プログラミングスキルを習得させるための教育効果が得られた.3年間の実践を通じて,実用的プログラミングスキルの習得には,教材(コンテンツ)の工夫・改善も作用するが,学習形態や目標の持たせ方が大きく影響することが導かれた.一般的な教科の学習と同じように,プログラミング学習においても,知識を受動的に教わるような学習形態よりも,アクティブ・ラーニングのような能動的な学びの形態が,実用的プログラミングスキルの習得に大きな影響を与えたと考えられる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We have designed, developed, and evaluated computer programming education at high schools since 2012 to offer students who are interested an opportunity to experience practical programming during the summer vacation. In order to generate motivation for learning in students, we set “to create practical applications” as the goal of this course. Encouraging them to try to make programs in a group and getting them interested in web programming enhanced the students' motivation for learning. Improving the learning materials and increasing learning time effected improving students' comprehension. The development that students who progress rapidly taught those whose progressing is slower also effected their comprehension. Through our three year practice, learning style and providing the appropriate goal as well as improving course materials influence to acquire the practical programming skills for students. We provided the course which students who have motivated could acquire the practical programming skills for the short period.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 2, 号 2, p. 37-52, 発行日 2016-10-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 06:24:58.510379
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3