@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00174579, author = {横森, 崇宏 and 藤井, 雅弘 and 羽多野, 裕之 and 伊藤, 篤 and 渡辺, 裕 and Takahiro, Yokomori and Masahiro, Fujii and Hiroyuki, Hatano and Atsushi, Ito and Yu, Watanabe}, issue = {1}, month = {Sep}, note = {2012 年に電波産業会によって ITS 無線通信システムの標準規格である ARIB STD-T109 が策定され,車車間通信のアクセス制御方式としてCSMA/CA が採用された.CSMA/CA は乱数によって定められる待ち時間によってフレーム送信タイミングを分散させ,フレーム衝突の発生を低減できるが, この待ち時間によって伝送効率の低下が起こる.これまで ITS 通信特有のフレーム生起の周期性を利用し,フレーム送信順序を自律分散的に制御することで,互換性を維持したままこの問題を回避し,標準規格の性能を上回る手法を提案してきた.本稿では,この手法に必要なフレームフォーマットの変更を不要にしたより互換性の高い手法について提案し,標準規格の性能を常に上回ることを示す., In 2012, the Association of Radio Industries and Businesses (ARIB) standardized ARIB STD-T109 for ITS radio communication systems. ARIB STD-T109 adopts Carrier Sense Multiple Access with Collision Avoidance(CSMA/CA) as an access control protocol. Although the mobile station waits until the channel is judged as idle for the random waiting time in order to avoid collision in CSMA/CA, the waiting time results in a degradation of the system throughput. We have proposed a decentralized access scheme based on ARIB STD-T109. In this paper, we propose a modified access scheme in order to improve the compatibility to the ARIB STD-T109.}, title = {ARIB STD-T109互換送信順序形成型アクセス制御方式に関する一検討}, year = {2016} }