@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00016566, author = {岡本, 秀輔 and 下村, 達也 and 鎌田賢 and 米倉, 達広 and Shusuke, Okamoto and Tatsuya, Shimomura and Masaru, Kamada and Tatsuhiro, Yonekura}, issue = {SIG6(PRO29)}, journal = {情報処理学会論文誌プログラミング(PRO)}, month = {May}, note = {Islay(アイラ) は,対話型アニメと我々が呼ぶ,コンピュータアニメを作成するツールである.対話型アニメとは,視聴者のキー入力やマウス入力によって登場するキャラクタに影響を与えることのできるアニメである.Islay のGUI エディタで状態遷移図と表示画像を指定することにより,アニメに登場するキャラクタの動きを指定する.状態遷移図をキャラクタの動作クラスと見なし,オブジェクト指向モデルに沿った形で対話型アニメを作成する.このツールはアニメ作成というその主たる使用目的のほかに,情報処理教育の教材としての一面も持つ.状態遷移図によるアニメ作成を通して,ものが動くロジックを学ぶことができ,遷移先の状態の選択や同一状態の繰返しなどの指定により,プログラミングの基本を学ぶことができるからである.本発表では,Islay を使って学ぶことのできるプログラミングの基本事項について明らかにする., Islay is a tool for authoring interactive animations. An interactive animation is one of computer animations, in which viewer’s key input and mouse clicking could influence characters. An animation author specifies the behavior of characters with both state-transition diagrams and pictures using Islay GUI editor. The classical state-transition diagrams are treated as classes in object-oriented programming. And the author can create animations in the way of the modern paradigm of the object-oriented modeling. The tool works also as an educational material on computer science as well as a software which creates animations. Students can learn how things work, through the creation of animations by state-transition diagrams. And they can also learn the basic of programming by specifying selections and repetitions for state of things. This presentation shows the basic ability of programming, which students can obtain with using Islay.}, pages = {68--68}, title = {対話型アニメ作成ツールIslay を用いたプログラミング}, volume = {47}, year = {2006} }