@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00163602, author = {滝本, 広樹 and 川西, 康友 and 井手, 一郎 and 平山, 高嗣 and 道満, 恵介 and 出口, 大輔 and 村瀬, 洋 and Hiroki, Takimoto and Yasutomo, Kawanishi and Ichiro, Ide and Takatsugu, Hirayama and Keisuke, Doman and Daisuke, Deguchi and Hiroshi, Murase}, issue = {8}, month = {May}, note = {本報告では,SNS へ投稿された写真の画像内容に基づいて地域間の類似度を算出する手法の検討結果について述べる.旅行で知らない地域を訪れる時,旅行先の雰囲気を直観的に把握することは重要である.様々な要素からなる未知の地域の雰囲気を旅行計画者が把握することは難しいが,既に雰囲気を知っている地域と似ていることが分かれば,知らない地域の雰囲気を想像できると考えられる.そこで,地域間の類似度を算出するために,各地点で撮影された SNS 投稿写真の内容を分析し,大勢の人の興味対象に基づいた地域の雰囲気を記述する特徴として用いることにした.実験により,人の興味対象の観点で地域間の類似度を表現できることを確認した., We report a study on geo-regional similarity calculation based on the contents of social photos. When we visit a place we have never visited, we want to know the atmosphere intuitively. Although it is difficult for a traveler to know the atmosphere of a place where he/she has never visited, it could be imagined if he/she can know the similarity to another place where he/she already knows. To calculate the geo-regional similarity, we analyze contents of social photos taken in each geo-region and use them as features to describe the atmosphere of each geo-region in terms of interests of many people. Through an experiment, we confirmed that the proposed geo-regional similarity is a good metric in terms of interests of people.}, title = {SNS投稿写真の画像内容に基づく地域間の類似度算出に関する検討}, year = {2016} }