WEKO3
アイテム
類似経験でたとえる技術「要は○○みたいなものだよ」
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/159101
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/159101c6163763-18f6-4f4b-be58-695aa26354fe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Copyright (c) 2016 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
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CN:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2016-05-05 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 類似経験でたとえる技術「要は○○みたいなものだよ」 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Example generation by the similar experience "It's like a **". | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
日本電信電話株式会社NTTサービスエボリューション研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Service Evolution Laboratories, Nippon Telegraph and Telephone Corporation | ||||||||
著者名 |
望月, 理香
× 望月, 理香
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著者名(英) |
Rika, Mochizuki
× Rika, Mochizuki
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 自身の類似経験を思い返すことで,相手の感情を理解できることがある.本研究では,ユーザ間で異なる経験内容にみられる類似性に着目し,ライフログから経験を構造化して利用者間の等価な (一定の類似度をもつ) 経験を結びつける感性共有モデルを提案する.類似性にもとづく領域間写像,というメタファーの特徴を用いることで,自身の経験を介した 「要は○○みたいなものだよ」 というわかりやすい表現生成に取り組んでいる.その人の感性や属性,状況などに合わせて情報をわかりやすく補足することで,情報の理解を促進したり,人と人とのコミュニケーションをサポートすることを目指している.本公演では,ライフログを活用して未知の事物をわかりやすくたとえる表現方式や,異なるバックグラウンドのユーザ間における共感を創出する経験共有方式など,提案する感性共有モデルをベースとしたこれまでの取り組みと,サービスへの適用事例について紹介する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Sharing emotion effectively is to present the receiver similar with past similar experiences of his/her own. This study proposes an emotion sharing model that shares emotion by identifying the receiver's experience that best matches that of the sender. The experiences are structured in their Life-logs. Using the mapping by the metaphor, the simple expression "It's like a ** " through their own experience can be generated. Giving such a supplement information will support understanding information and communication between users. Here, we introduce our work about the method to generate the explanation by the example of things and the method to evoke empathy, and refer to the expansion to service. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2016-GN-99, 号 4, p. 1-2, 発行日 2016-05-05 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8744 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |