@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00159046,
 author = {田中, 一晶 and 山下, 直美 and 中西, 英之 and 石黒, 浩 and Kazuaki, Tanaka and Naomi, Yamashita and Hideyuki, Nakanishi and Hiroshi, Ishiguro},
 issue = {4},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Apr},
 note = {ヒューマノイドロボットの遠隔操作と自律操作の本質的な違いは遠隔地にいる操作者の存在の有無と考えることができる.この存在の有無をユーザがどのように判断しているのかはいまだよく分かっていない.その判断のメカニズムを明らかにすることによって,自律ロボットとの対話を人との対話のように感じさせることが本研究の目的である.被験者が遠隔操作状態と自律状態のロボットとそれぞれ対話する実験を行った.その結果,自律状態のロボットとの対話における操作者の存在感は,遠隔操作状態であると“信じて”同じロボットと対話した事前の経験に基づいて判断されることが分かった.自律状態での対話の質が事前の経験での対話の質と乖離していると操作者の存在感は低下してしまうが,事前の対話において自律システムが操作者を装ってユーザと対話し,両状態を曖昧化することで,操作者の存在感を効果的に生み出すことができた., It could be considered that the essential difference between teleoperated and autonomous humanoid robots is the presence or absence of a remote operator. It has remained unclear how the user who is talking with a robot judges this difference. The purpose of this study is to produce the sense of talking with a remote operator when talking with an autonomous humanoid robot by finding the user's judgment mechanism. We conducted experiments in which subjects talked with autonomous and teleoperated robots. As a result, we found that the presence/absence of a remote operator is tended to be judged by the user's “beliefs” that he/she had been interacting with a remote operator through the robot. The gap of quality between the prior talking and the subsequent talking with an autonomous robot decreased a presence of remote operator. In conclusion, experiencing talking with an autonomous robot under the guise of a remote operator blurred the gap and effectively produced the presence of remote operator when later talking with the autonomous robot.},
 pages = {1108--1115},
 title = {自律・遠隔操作の曖昧化によるロボット操作者との対話感覚の創出},
 volume = {57},
 year = {2016}
}