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  1. 研究報告
  2. ゲーム情報学(GI)
  3. 2016
  4. 2016-GI-35

「一見良い手」を含めた初心者向け詰将棋解説文生成の提案(その2)

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/157973
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/157973
974e5d2d-8f82-49dc-bc6f-000b644f2c68
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GI16035004.pdf IPSJ-GI16035004.pdf (523.7 kB)
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2016-03-01
タイトル
タイトル 「一見良い手」を含めた初心者向け詰将棋解説文生成の提案(その2)
タイトル
言語 en
タイトル Automatic Generation of Novice-Oriented Tsume-Shogi Commentary Including Information about Seemingly Good Move
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 解説の自動生成
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
群馬工業高等専門学校専攻科生産システム工学科
著者所属
群馬工業高等専門学校専攻科生産システム工学科
著者所属
群馬工業高等専門学校電子情報工学科
著者所属(英)
en
Department of Advanced Production Systems Engineering Course, National Institute of Technology, Gunma College
著者所属(英)
en
Department of Advanced Production Systems Engineering Course, National Institute of Technology, Gunma College
著者所属(英)
en
Department of Information and Computer Engineering, National Institute of Technology, Gunma College
著者名 石脇, 滉己

× 石脇, 滉己

石脇, 滉己

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小川, 直希

× 小川, 直希

小川, 直希

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荒川, 達也

× 荒川, 達也

荒川, 達也

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著者名(英) Koki, Ishiwaki

× Koki, Ishiwaki

en Koki, Ishiwaki

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Naoki, Ogawa

× Naoki, Ogawa

en Naoki, Ogawa

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Tatsuya, Arakawa

× Tatsuya, Arakawa

en Tatsuya, Arakawa

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,コンピュータ将棋の実力はプロ棋士と肩を並べるまでになった.このコンピュータ将棋の強さを活かして,将棋解説の自動化を目標とした研究がいくつか行われている.しかし,これらの研究は主に指し将棋を対象としたものである.それに対し我々は詰将棋を対象として,特に初心者向けの詳しい詰将棋解説文の自動生成を目標としている.本稿では解説文の品質をより向上させることを目標に,(1) 玉方のミスにより玉が頓死する手順についての解説の追加,(2) 初心者が実際に選んだ着手データを用いた評価関数のパラメータ調整学習の 2 つの要素の導入を試みた.また,得られた結果について初心者を被験者とした評価実験を行い,従来のシステムとの比較・検討を行った.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In recent years, strength of computer shogi is on a par with professional players. Taking advance of the strength of computer shogi, some research has been conducted for automatic generation of commentary. It is mainly intended for shogi, however. In contrast, we aim to produce a system for automatic generation of novice-oriented Tsume-Shogi commentary in particular. In this paper, aiming to improve the quality of commentary, we try to introduce two things: addition of commentary about procedure for checkmate as a result of wrong ways to escape and parameter learning of evaluation using learning data of actual novices' move. We also conduct the evaluation experiment to novices about obtained results and compare this prototype system with the conventional system.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11362144
書誌情報 研究報告ゲーム情報学(GI)

巻 2016-GI-35, 号 4, p. 1-6, 発行日 2016-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8736
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-20 13:09:35.840013
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