Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-03-01 |
タイトル |
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タイトル |
「一見良い手」を含めた初心者向け詰将棋解説文生成の提案(その2) |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Automatic Generation of Novice-Oriented Tsume-Shogi Commentary Including Information about Seemingly Good Move |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
解説の自動生成 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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群馬工業高等専門学校専攻科生産システム工学科 |
著者所属 |
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群馬工業高等専門学校専攻科生産システム工学科 |
著者所属 |
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群馬工業高等専門学校電子情報工学科 |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Advanced Production Systems Engineering Course, National Institute of Technology, Gunma College |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Advanced Production Systems Engineering Course, National Institute of Technology, Gunma College |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Information and Computer Engineering, National Institute of Technology, Gunma College |
著者名 |
石脇, 滉己
小川, 直希
荒川, 達也
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著者名(英) |
Koki, Ishiwaki
Naoki, Ogawa
Tatsuya, Arakawa
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,コンピュータ将棋の実力はプロ棋士と肩を並べるまでになった.このコンピュータ将棋の強さを活かして,将棋解説の自動化を目標とした研究がいくつか行われている.しかし,これらの研究は主に指し将棋を対象としたものである.それに対し我々は詰将棋を対象として,特に初心者向けの詳しい詰将棋解説文の自動生成を目標としている.本稿では解説文の品質をより向上させることを目標に,(1) 玉方のミスにより玉が頓死する手順についての解説の追加,(2) 初心者が実際に選んだ着手データを用いた評価関数のパラメータ調整学習の 2 つの要素の導入を試みた.また,得られた結果について初心者を被験者とした評価実験を行い,従来のシステムとの比較・検討を行った. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, strength of computer shogi is on a par with professional players. Taking advance of the strength of computer shogi, some research has been conducted for automatic generation of commentary. It is mainly intended for shogi, however. In contrast, we aim to produce a system for automatic generation of novice-oriented Tsume-Shogi commentary in particular. In this paper, aiming to improve the quality of commentary, we try to introduce two things: addition of commentary about procedure for checkmate as a result of wrong ways to escape and parameter learning of evaluation using learning data of actual novices' move. We also conduct the evaluation experiment to novices about obtained results and compare this prototype system with the conventional system. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11362144 |
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI)
巻 2016-GI-35,
号 4,
p. 1-6,
発行日 2016-03-01
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8736 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |