@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00157836, author = {河村, 一樹 and Kazuki, Kawamura}, issue = {26}, month = {Feb}, note = {2014 年度のプログラミング実習教育では,講義を一切せずに個別指導と自学自習という形で進めたが,クラス全体の進捗度合が低いという課題が残った.そこで,今年度はグループウェアを導入し,いつでも実習課題を提出できるようにした.その結果,前年度よりも進捗度合が向上した一方で,教室外での実習があまり行われていないことが明らかになった., Programming Training Education at Fiscal year 2014, I tried tutoring and Self-education without lecture. The result, the overall progress degree of my lesson class was slow. So, in this fiscal year I introduced the groupware. Then the progress degree was improved more than the previous year. On the other hand, most students didn't practice outside the classroom.}, title = {グループウエアを用いたプログラミング実習教育}, year = {2016} }