@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00157832, author = {兼宗, 進 and 白井, 詩沙香 and 竹中, 一平 and 長瀧, 寛之 and 島袋, 舞子 and 田邊, 則彦 and Susumu, Kanemune and Shizuka, Shirai and Ippei, Takenaka and Hiroyuki, Nagataki and Maiko, Shimabuku and Norihiko, Tanabe}, issue = {22}, month = {Feb}, note = {本研究は,プログラミング教育を通して情報システムのイメージを体験的に学ぶことを指向し,高等学校共通教科情報を想定した,データベースを題材としたプログラミングの授業を設計した.本授業では,データベース学習用ツール sAccess を利用して選択・結合などのデータベースの基本処理を理解した後,SQL によるデータベース問い合わせを学習する.続いてデータベースが企業やインターネットなどの情報システムの裏側で活用されていることを,PHP で開発したコンビニレジ体験システムを通して学習するというものである.本稿では,実際に高等学校で実践した本プログラミング授業の内容を紹介し,本授業評価として収集した授業アンケートの分析結果について報告する., We developed a teaching scenario of computer science education for high-school students to learn fundamental knowledge of information systems through programming exercises. This scenario consists of following exercises: Students 1) use ‘sAccess’, a tool of database education system to understand basic database operations, 2) learn database queries using SQL, and 3) develop a web application simulating convenience store POS systems which have typical structure of information systems based on databases. This paper presents the overview of the practice and implementation this scenario to real classes. We also report the analysis of questionnaire answers from students who experienced the exercise.}, title = {データベースを利用した高校におけるプログラミング授業の実践と評価}, year = {2016} }