Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-02-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
データベースを利用した高校におけるプログラミング授業の実践と評価 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Programming Education with Database in High School |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
研究論文セッション |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
大阪電気通信大学 |
著者所属 |
|
|
|
武庫川女子大学 |
著者所属 |
|
|
|
武庫川女子大学 |
著者所属 |
|
|
|
岡山大学 |
著者所属 |
|
|
|
大阪電気通信大学 |
著者所属 |
|
|
|
清教学園学園中・高等学校 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka Electro-Communication University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Mukogawa Women's University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Mukogawa Women's University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Okayama University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka Electro-Communication University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikyo Gakuen Junior & Senior High School |
著者名 |
兼宗, 進
白井, 詩沙香
竹中, 一平
長瀧, 寛之
島袋, 舞子
田邊, 則彦
|
著者名(英) |
Susumu, Kanemune
Shizuka, Shirai
Ippei, Takenaka
Hiroyuki, Nagataki
Maiko, Shimabuku
Norihiko, Tanabe
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,プログラミング教育を通して情報システムのイメージを体験的に学ぶことを指向し,高等学校共通教科情報を想定した,データベースを題材としたプログラミングの授業を設計した.本授業では,データベース学習用ツール sAccess を利用して選択・結合などのデータベースの基本処理を理解した後,SQL によるデータベース問い合わせを学習する.続いてデータベースが企業やインターネットなどの情報システムの裏側で活用されていることを,PHP で開発したコンビニレジ体験システムを通して学習するというものである.本稿では,実際に高等学校で実践した本プログラミング授業の内容を紹介し,本授業評価として収集した授業アンケートの分析結果について報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We developed a teaching scenario of computer science education for high-school students to learn fundamental knowledge of information systems through programming exercises. This scenario consists of following exercises: Students 1) use ‘sAccess’, a tool of database education system to understand basic database operations, 2) learn database queries using SQL, and 3) develop a web application simulating convenience store POS systems which have typical structure of information systems based on databases. This paper presents the overview of the practice and implementation this scenario to real classes. We also report the analysis of questionnaire answers from students who experienced the exercise. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2016-CE-134,
号 22,
p. 1-9,
発行日 2016-02-27
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |