| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2016-02-27 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
自学自習プロセスの提案と学習効果の分析 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysis of Learning Effects by the Self-study Education Process |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
福山大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
福山大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
福山大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
福山大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
福山大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
株式会社信興テクノミスト |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Fukuyama University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Fukuyama University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Fukuyama University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Fukuyama University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Fukuyama University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shinko Technomist Co. |
| 著者名 |
森川, 裕矢
奥田, 宏平
杉原, 慶哉
中道, 上
池岡, 宏
花田, 勝仁
|
| 著者名(英) |
Yuya, Morikawa
Kohei, Okuda
Keiya, Sugihara
Noboru, Nakamichi
Hiroshi, Ikeoka
Katsuhito, Hanada
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では,教育システム設計である ADDIE モデルの各プロセスを担当するアクターを整理し,新たに 「学習者」 を中心にした学習者による自学自習教育プロセスを提案する.提案プロセスに基づく自学自習支援システム環境を構築し,実際の授業の中で利用し,評価実験を行った.その結果,提案プロセスの 「氏名を公開して問題解説を入力する」,「解答した問題の解説を読む」 というプロセスによって学習者の 「学習意欲」 が,「問題を解答する」 というプロセスによって 「内容理解度」 が向上することが明らかとなった. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We organized actors based on ADDIE model in instructional systems design. Also, we proposed learners centered self-study process. A self-study support system was developed and applied a class. In the result, learners' motivation was improved by "inputting comment with opened name" and "reading a comment of answered question". Also learners' understanding was improved by "answering question". |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2016-CE-134,
号 7,
p. 1-6,
発行日 2016-02-27
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |