@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00147615,
 author = {坂東, 宏和 and 山下, 真幸 and 上西, 秀和 and 蓼沼, 隆 and 梅村, 博子 and 冨士山, 千晶 and 大橋, 和也 and 坂田, 信裕 and Hirokazu, Bandoh and Masaki, Yamashita and Hidekazu, Kaminishi and Takashi, Tatenuma and Hiroko, Umemura and Chiaki, Fujiyama and Kazuya, Ohashi and Nobuhiro, Sakata},
 issue = {21},
 month = {Feb},
 note = {本稿では,教師の PC 画面を学生へ提示し PC の操作方法を説明する場面において,学生全員が正しい PC 操作を把握できる環境の実現を目的とした,画面遷移参照ツールの提案と試作について述べる.本ツールでは,教師用 PC のスクリーンショットに操作内容を示す簡単な注釈を追記した画像を蓄積し,学生が授業中の必要なタイミングでそれらを参照できる機能を提供する.これにより,教師の PC 操作についてこられない学生が,教師用 PC の過去のスクリーンショットを参照しながら,各自のペースで PC 操作を行えることが期待できる.また本ツールは,全て自動的に実行されるため,教師に余計な負担をかけることなく活用できる.情報に関する授業の中で簡単な試用評価を行った結果,現在の表示内容では,必要な PC 操作の把握が難しい場合があるものの,PC 操作を学ぶ授業の理解に役立つ可能性が示唆された., This paper proposes screen transition reference tool which designed for students in order to understand PC operation by seeing past screenshots of instructor's PC display. This tool automatically stores screenshots of instructor's PC with postscript explanatory notes, and provide them to students whenever necessary in class. This function helps students who cannot keep up with instructor's PC operation. They can study at their own pace while referring instructor's past screenshots. The tool automatically performs all of this function without putting extra burdens on instructors. As a result of simple trial use in information class for university students, this tool helped many students however current contents were not enough to understand for all students.},
 title = {授業中に教師の過去のPC操作を参照できる画面遷移参照ツールの提案と試作},
 year = {2016}
}