Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-02-06 |
タイトル |
|
|
タイトル |
実践的な情報教育における教育効果測定の取組み |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Evaluation of the Effectiveness of Practical Education in Information Technologies |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
国立情報学研究所 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Informatics |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka University |
著者名 |
山本, 雅基
海上, 智昭
櫻井, 浩子
小林, 隆志
宮地, 充子
奥野, 拓
粂野, 文洋
春名, 修介
井上, 克郎
|
著者名(英) |
Masaki, Yamamoto
Tomoaki, Unagami
Hiroko, Sakurai
Takashi, Kobayashi
Atsuko, Miyaji
Taku, Okuno
Fumihiro, Kumeno
Shusuke, Haruna
Katsuro, Inoue
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
分野・地域を越えた実践的情報教育協働ネットワーク (enPiT) は,全国 15 の大学を核に,その他の大学や産業界と全国的なネットワークを形成し,実践的な情報教育の普及・推進に努めている.異なる大学で複数のカリキュラムを用いて行われる実践教育の効果を,透明性と信頼性を高い水準で測定する必要がある.我々は,「実践力の自己評価アンケート」 「PROG テストを用いた行動特性の測定」 「修了生の自己評価と上司の他者評価アンケート」 による,実践的な情報教育の測定に取り組んでいる.本論文では,それらの取組みを紹介する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The present paper reports methods developed to evaluate the effectiveness of practical education in information technologies. Educational Network for Practical Information Technologies (enPiT) is a nation-wide network of university and enterprise hosted by 15 core universities, aiming to cultivate graduate students' practical skills in information technologies. Highly reliable and clear methods were needed to evaluate the effectiveness of the practical education provided by each university with different curriculums. Graduate students taking courses in enPiT were asked to complete self-evaluation questionnaires of their practical skills and PROG test. For the graduates, their practical skills were evaluated not only by themselves but also by their superior. Based on the analysis of the evaluation data, the effectiveness of practical education in information technologies was also discussed. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2016-CE-133,
号 20,
p. 1-6,
発行日 2016-02-06
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |