@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00147601,
 author = {小西, 渉 and 佐々木, 進亮 and 松下, 朋永 and レ・ドゥック, アイン and 中川, 正樹 and Wataru, Konishi and Shinsuke, Sasaki and Tomohisa, Matsushita and Anh, Duc Le and Masaki, Nakagawa},
 issue = {7},
 month = {Feb},
 note = {本稿では,生徒が算数や数学の問題に数式を書いて解答し,システムが手書き解答を認識かつ採点し,問題や採点に疑問を持った生徒が教師に遠隔対話できるシステムを報告する.数学的に考える力を測るには,e-learning などで利用されるマウス選択あるいはキーボード入力可能な問題ではなく,数式を筆記させる問題が有用である.しかし,教師による採点は労力を要し,返却に時間を要すると生徒の復習効果も薄れる.そこで,本稿では,手書きされた数式を認識し,それを即座に採点し,その後で,生徒と教師が遠隔対話できるシステムを提案する.そして,システムの実現を報告する., In order to assess mathematical thinking ability, questions requiring examinees to answer by writing mathematical expressions are effective rather than those answered by selection. However, examiners must spend large time for marking them and the review effect by the examinees decreases if the feedback of marking is delayed. Therefore, we propose to recognize and mark handwritten answers automatically and the examinees receive the feedback immediately and they are able to ask about the questions and marking through a remote communication system.},
 title = {手書き数式認識を用いた算数・数学自動採点システム},
 year = {2016}
}