@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00146668, author = {加藤, 淳 and Jun, Kato}, book = {夏のプログラミング・シンポジウム2014「ビューティフル・インターフェイス」報告集}, month = {Jan}, note = {実世界入出力を伴うプログラムは,ディスプレイ上の文字や記号の集合として静的に記述されるが,その実行状態は実空間上で動的に変化する.この時間と空間に関するギャップが,既存の統合開発環境(IDE)での開発を困難にしている.そこで本稿では,時間のギャップを超える開発支援手法としてLive Programmingを紹介する.さらに,その拡張として,画像表現を利用して空間のギャップも超える手法を提案する.最後に,未来の開発環境について議論する., While programs that use real-world input and output (real-world I/O) have static representations as source code rendered on flat displays, their state information dynamically changes along with time in the three-dimensional real world once executed. These gaps of time and space make it difficult to develop such programs in existing integrated development environments (IDEs). This paper introduces live programming as an effort to eliminate the gap in time, followed by proposal of using integrated graphical representations for filling the gap in space. Future research direction in design of programming environments is also discussed.}, pages = {51--58}, publisher = {情報処理学会}, title = {実世界Live Programmingの実現に向けて}, volume = {2014}, year = {2015} }