Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2015-12-09 |
タイトル |
|
|
タイトル |
児童や生徒に関する教職員の気づきを収集・共有・活用できるシステムの開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of a System for Collecting, Sharing and Utilizing of Teachers' Awareness with Respect to Their Students |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[ショートペーパー] 学校グループウェア,教育支援システム,初等・中等教育,児童・生徒指導,気づき |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学/現在,株式会社電通国際情報サービス |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京農工大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University / Presently with Information Services International-Dentsu, Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University |
著者名 |
木下, 彩
今野, 翔太郎
平井, 佑樹
櫨山, 淳雄
|
著者名(英) |
Aya, Kinoshita
Shotaro, Konno
Yuki, Hirai
Atsuo, Hazeyama
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
より細部まで行き届いた学習指導や児童・生徒指導,また,より良い教育を実現するものとして,学校現場における校務の情報化が注目されている.校務の情報化を行う1つの方法として,学校グループウェアがいくつか開発されている.しかし,既存の学校グループウェアは,児童・生徒に関する気づきを即時に収集することに関して十分に考慮されていない.本研究では,教育現場における気づきの収集場面を考慮した形で,児童や生徒に関する教職員の気づきを即時に収集し,それらの共有・活用を支援するシステムを開発する.収集場面を考慮することで,今まで認識されなかった些細な気づきの収集がより促進される.教職員がそれらの気づきをより効果的に共有・活用することで,教職員が個々の児童・生徒をより深く理解することを目指す.開発したプロトタイプシステムを使った小規模実験を行った結果,教育現場において開発システムが有効となる可能性が明らかになった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Informatization of school affairs has been paid attention as a method toward better study guidance, students guidance, and education. Some school groupware have been developed as a solution for informatization of school affairs. However, traditional school groupware is not taken into consideration to immediately collect awareness with respect to students. In this research, we have developed a system for collecting, sharing, and utilizing of teachers' awareness with respect to their students in school. By consideration of various scenes in school, collection of minute awareness that is not recognized so far is encouraged. We aim that teachers can share and/or utilize the awareness effectively by using our proposed system and can deeply understand their students. Experimental results with our prototype system revealed that the system had possibility of effectiveness for classes in school. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 1,
号 4,
p. 55-63,
発行日 2015-12-09
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |