ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.1
  4. No.4

MOOCと学習解析:教育革新のための情報基盤に向けて

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/146537
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/146537
cf330ff2-1801-4cf2-a521-fda05219465c
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0104002.pdf IPSJ-TCE0104002.pdf (971.9 kB)
Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2015-12-09
タイトル
タイトル MOOCと学習解析:教育革新のための情報基盤に向けて
タイトル
言語 en
タイトル MOOC and Learning Analytics: Toward Information Infrastructure for Educational Innovation
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [招待論文] 学習解析,MOOC,公開教育資源,国際標準化,イーラーニング
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
放送大学
著者所属(英)
en
The Open University of Japan
著者名 山田, 恒夫

× 山田, 恒夫

山田, 恒夫

Search repository
著者名(英) Tsuneo, Yamada

× Tsuneo, Yamada

en Tsuneo, Yamada

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 MOOC(Massive Open Online Course,大規模公開オンラインコース)は,北米では2012年,日本では2013年社会的に大変注目されるに至った教育の新形態である.現在も急速に形を変えつつありその評価も定まっていないが,さまざまな教育レベル,特に高等教育や生涯学習に大きなインパクトを与えている.MOOCを特徴づける4つの基本的特徴は,その名称に含まれた,1)「大規模性(Massiveness)」,2)「公開性(Openness)」,3)「オンライン」,4)「コース(Course),すなわち教育そのものの提供」である,MOOCにおいては,限られた教員とスタッフで多数の受講者に対応する必要から,機械によるコース管理の自動化や教員支援が必要となる.一方,大規模なコースの管理を機械化しその学習ログを得ることで,ビックデータとして分析(解析)し,その結果をコース管理や学習者支援に利用することができる.MOOC(特にxMOOC)の出現によって,学習情報ビッグデータや学習解析の手法が体系化されつつ,他の教育にも波及する可能性が見えてきた.本稿では,MOOCをテストベッドに行われている,学習情報ビッグデータを視野に入れた学習解析の試みについて,その根拠となる学習理論,計測(メトリクス)や解析(アナリティクス)の手法およびその国際標準化について概観し,現在における課題を整理する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 MOOC (Massive Open Online Course) is an innovative educational form, which were socially recognized in 2012 in North America and in 2013 in Japan. It is still evolving and giving deep impacts to various levels of schools, especially to higher education and lifelong learning, and the evaluation has not been fixed yet. The basic characteristics of MOOC are 1) Massiveness, 2) Openness, 3) On-line and 4) Course (that is, the free provision of the education), which are shown in the name. Automatic course management and teacher supports by machine are indispensable because the massive registrants are supported by the very limited number of the teaching staffs. Collecting learning log in a large-scale course management system, MOOC providers can analyze the big data and utilize them for course managements and learner supports. With the advent of MOOCs (especially, xMOOCs), it is expected to systemize the metrics and analytics of educational big data and to spread them to the other educational fields. In the paper, the current issues on the reference theories on learning, the methodologies and strategies of learning metrics and analytics and the trends of the international standardization are discussed, which have been examined at a variety of MOOC platforms as test beds.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 1, 号 4, p. 1-11, 発行日 2015-12-09
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 17:55:13.762135
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3