@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00146390, author = {渡邊, 栄治 and 尾関, 孝史 and 小濱, 剛 and Eiji, Watanabe and Takashi, Ozeki and Takeshi, Kohama}, issue = {1}, month = {Nov}, note = {本報告では,ビデオ講義を対象として,学習者の非言語動作と講義内容に対する理解度の関係について検討する.まず,講師および学習者による非言語動作を検出するための手法について述べる.つぎに,学習者の非言語動作に対するモデリング手法を提案する.さらに構築されたモデルに基づいて,事前テストおよび事後テストにより定義される学習者の理解度と学習者の非言語動作との関係について検討する., In this report, we discuss relationships between understandings and non-verbal behaviors by students for video lectures. First, we introduce a method for the detection of non-verbal behaviors by lecturer and students. Next, we a method for the modeling of non-verbal behaviors by students based on their non-verbal behaviors. Fur thermore, we discuss the relationship between understandings defined by the scores of before and after tests and non-verbal behaviors by students based on the above models.}, title = {ビデオ講義を対象とした学習者の非言語動作と理解度の関係}, year = {2015} }