@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00146384,
 author = {水谷, 晃三 and 高井, 久美子 and Kozo, Mizutani and Kumiko, Takai},
 issue = {34},
 month = {Nov},
 note = {プログラミングは知識だけでなく実際にソースコードを作成する技能も同時に必要となる.プログラミング授業を動画教材による反転授業とする場合はソースコードの作成を伴うような事前学習が理想的である.筆者らは,効果的な反転授業のモデルを検討するため,(1) 授業中に行っていた講義に相当する動画教材を用意し事前学習を行うように指導,(2) 授業時間中の講義は一切行わず受講者は演習課題に取り組む,という反転授業を,プログラミング初学者を対象とした授業で試みた.本論文ではその実践報告と評価結果について述べる., Programming needs not only the knowledge of programming, but also the skill of making source code. When a programming classroom is carried out as a flipped classroom using lecture videos, the preparation learning including making programs is ideal. To consider efficient flipped classrooms for programming beginners, we conducted lipped classrooms. In the classrooms, we provided videos that contain lectures of conventional classes. In the classrooms, a lecture was not provided to students, students made subject programs. This paper reports the practice of the flipped classrooms and describes the evaluation results of the practice.},
 title = {プログラミング初学者を対象にした動画教材による反転授業の実践と評価},
 year = {2015}
}