@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00146025, author = {平田, 宗一郎 and 丸山, 一貴 and 土屋, 英亮}, book = {インターネットと運用技術シンポジウム2015論文集}, month = {Nov}, note = {水道や電気といった重要なインフラの点検等で,自宅や会社へ当該企業のサービスマンを名乗る者が訪れる場合を考える.提示された身分証が確実に本物か判断するのは難しいが,正規のサービスマンであれば迎え入れて点検を行ってもらわなくてはならない.訪問者の身元をその所属組織に問い合わせて明らかにする訪問者認証を行う必要があるが,一般的な電話を用いた訪問者認証では時間がかかり,また音声でしか情報を伝達することができない.そこで,本論文ではスマートフォンを用いた訪問者認証システムを提案する.この方式では特別な機器を利用せず,訪問者がスマートフォンを用いて所属組織から認証用のトークンを取得・提示し,訪問を受けた者が自身の PC やスマートフォンで独立にこれを検証することで,訪問者の身元確認を実現する.訪問者の所属組織では,訪問先が妥当である場合のみトークンを発行することで,身分を悪用した訪問を防ぐことが可能である.本論文では,提案の詳細と試作システムの実装方法,それを用いた具体的な利用例を示す., Suppose that a service engineer of a water board or an electric power company comes to our home or office and he shows his ID card. We cannot make sure that the card is genuine, and if the engineer is genuine we have to accept the visit to get a maintenance service. If we could call the company which employs the engineer, his identity would be confirmed. The call takes a long time and provides a limited information based on the talk. Now, we propose a visitor authentication system using smartphones. It enables us to identify a visitor without any special devices. A visitor retrieves a token for a certain visit from his company by using his smartphone and shows it to the resident. A resident starts an application of the system, which is already installed to his PC or smartphone, to send the token to the company in order to verify it. A company issues a token if and only if a visitor, an employee, stays near a valid customer to prevent a wrongful visit. In this paper, we describe the detail of our proposal. An implementation of our pilot system and a use case are also included.}, pages = {66--72}, publisher = {情報処理学会}, title = {訪問者の身元と目的を保証する訪問者認証システムの提案}, volume = {2015}, year = {2015} }