@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00145835,
 author = {山本, 幸樹 and 前田, 義信 and 松本, 慎平 and 加藤, 浩介 and 山岸, 秀一 and Kouki, Yamamoto and Yoshinobu, Maeda and Simpei, Matsumoto and Kosuke, Kato and Shuichi, Yamagishi},
 issue = {18},
 month = {Nov},
 note = {今日,いじめは深刻な社会問題として世界中で認識されている.そこで我々は,学級における生徒間の相互作用を模擬した人工学級シミュレーションを行った.人工学級シミュレーションでは,価値観の共有・非共有による人間関係のモデル化を行い,これによるいじめのメカニズム解明を目指している.いじめの原因の 1 つとして,集団の差異を消失させるため,特定の構成員をスケープゴートとする,排除の構造があるといわれている.そこで本報告では,人工学級シミュレーションによるスケープゴート現象の再現と考察を行う., The bullying at school is the biggest problem in the world . So far, we have proposed an artificial school class simulation based on a multi-agent system to elucidate mechanisms of the generation of bullying. In this simulation, the agent's behaviors were programmed based on psychological viewpoints. In recent years, especially in Japan, scapegoat phenomena has been related with the bullying. We reproduced and considered the scapegoat phenomena using the artificial school class multi-agent simulation.},
 title = {人工学級シミュレーションを用いたスケープゴート現象に関する研究},
 year = {2015}
}