@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00145800, author = {ディプタラマ, and 石黒, 裕也 and 成澤, 和志 and 篠原, 歩 and ジョーダン, チャールズ and Dipta, rama and Yuya, Ishiguro and Kazuyuki, Narisawa and Ayumi, Shinohara and Charles, Jordan}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2015論文集}, month = {Oct}, note = {一般化三並べはFrank Hararyによって提案された2人完全情報ゲームであり,碁盤面上に先手後手が交互に石を1つずつ置き,あらかじめ定められた動物を先に作ったプレイヤが勝ちというゲームである.2人完全情報ゲームの勝敗判定問題は与えられたゲームに対して,先手必勝,後手必勝または引き分けとなるかを判定する問題である.オセロや五目並べなど,多くの2 人完全情報ゲームの勝敗判定問題はPSPACE完全であることが知られている.それに対して,代表的なPSPACE 完全問題としてQuantified Boolean Formula (QBF) に対する充足可能性問題(TQBF)が存在し,TQBFを高速に解くプログラム,QBFソルバが開発されてきた.本研究では一般化三並べの拡張であるGTTT(p,q)およびTorusGTTT(m,n)の勝敗判定問題をTQBFに帰着し,QBFソルバを用いてゲーム勝敗判定問題を解く.ゲームのパラメータによっては既存のゲームの探索手法より,QBFソルバの方がより速く勝敗判定問題を解けることが見られた., Generalized tic-tac-toe is an achievement game for polyominoes introduced by Frank Harary. Two players alternately put one stone over a board, and the player who first achieves a given polyomino wins the game. The game solving problem for 2 players game with perfect information is to determine whether the first player wins the game, the second player wins the game, or the game draws if both players play optimally. Many game solving problems for two players with perfect information games, such as Gomoku and Othello are PSPACE complete. On the other hand, boolean satisfiability problem for quantified boolean formula (QBF) is a representative of PSPACE complete problems, and efficient QBF solvers have been developed. In this paper we solve the game solving problems for two extensions of generalized tic-tac-toe, GTTT(p,q) and TorusGTTT(m,n) by reducing them to TQBF, and then use QBF solvers. From the results, in some cases, QBF solvers can solve the games faster than game tree search algorithm.}, pages = {154--161}, publisher = {情報処理学会}, title = {QBFソルバを用いた一般化三並べの拡張の勝敗判定}, volume = {2015}, year = {2015} }