@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00145344, author = {土屋, 駿貴 and 中村, 聡史 and 山本, 岳洋 and Shunki, Tsuchiya and Satoshi, Nakamura and Takehiro, Yamamoto}, issue = {3}, month = {Sep}, note = {本稿では印象に基づく音楽動画検索実現に向け,音楽動画の再生時間に対するソーシャルコメントを用いて音楽動画を印象分類する手法を検討する.ここでは,500 曲の音楽連動動画のサビ部分について音楽のみ,映像のみ,音楽と映像の組み合わせに対して付与された 8 軸の印象評価を利用し,そのそれぞれのメディアタイプ,印象タイプにおけるコメントを利用した印象推定手法を検討し,その精度について考察を行うとともに,コメントからの印象推定可能性について検討を行う., In this paper, we consider a method to estimate impression of a music video clip by using social comments in order to realize the impression-based music video search. Here, we use the dataset consists of 500 music video clips with evaluation score in each media type and in each impression type. Then, we evaluate the precision of estimating the impression of a music video clip in each media type and impression type by using social comments and discuss the possibility of estimation.}, title = {ソーシャルコメントからの音楽動画印象推定に関する検討}, year = {2015} }