@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00145328,
 author = {江添, 正剛 and 三武, 裕玄 and 長谷川, 晶一 and Masataka, Ezoe and Hironori, Mitake and Shoichi, Hasegawa},
 book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015論文集},
 month = {Sep},
 note = {イラストを描く際,デッサン人形を参考にイラストを描く手法があるが,デッサン人形のとる姿勢 が人間にとって無理のないものになっているかはユーザーの知識に依存する.そこで,物理モデルを持っ たバーチャルデッサン人形を作成,姿勢を維持したときに全身にかかる負荷が少なくなるような関節角を 最適化計算により算出し,ユーザーがより自然な姿勢のイラストを描くための手がかりとして提案する., Drawing dolls are used while drawing a illusration as a refference. However, it requires users’ knowledge of human body to manipulate drawing doll’s posture naturally. We propose the virtual draw- ing doll with physics calculation, to suggest more natural posture based on users’ input of drawing doll’s posture. The system uses inverse dynamics to calculate joint torques, and calculates local optimal solution which requires less joint torques and maintains original posture as far as possible.},
 pages = {529--532},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {無理のない姿勢を逆動力学・最適化により提案するバーチャルデッサン人形},
 volume = {2015},
 year = {2015}
}