Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2015-09-18 |
タイトル |
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タイトル |
デジタルカーリングにおけるゲーム木枝刈りの有効性検証 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Game Tree Pruning in Digital Curling |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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北海道大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
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北海道大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
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北海道大学大学院情報科学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Science and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Science and Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Science and Technology |
著者名 |
加藤, 修
飯塚, 博幸
山本, 雅人
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著者名(英) |
Shu, Kato
Hiroyuki, Iizuka
Masahito, Yamamoto
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
カーリングには,最適な投球方法の選択において高い戦略性が存在する.近年,カーリングの戦略 をコンピュータで解析するために,デジタルカーリングというコンピュータゲームが開発された.本論文 ではまずデジタルカーリングにボードゲームの探索手法を適用し,盤面状態を局面,投球の初速度と回転 方向を候補手としたゲーム木の作成手法を提案する.さらに,探索の各深さにおいて候補手の評価値に基 づいた枝刈りを行い,その有効性を明らかにした. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The curling has a high level strategy in deciding how to deliver a stone. In recent years, in order to analyze the strategy of curling with a computer, digital curling have been developed. In this study, we propose a generation method of game tree by applying the search method used in board games to digital curling, where how to deliver (initial velocity and direction of rotation of throwing a stone) and a game state (positions of stones, number of delivery, etc.) are regarded as a move and a node, respectively. Furthermore, we perform pruning in the game tree search based on the evaluation value of the candidate move at each depth of the search, and discuss the effectiveness of pruning. |
書誌情報 |
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015論文集
巻 2015,
p. 412-417,
発行日 2015-09-18
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |