@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00145298, author = {安齊, クレア and 的場, やすし and 椎尾, 一郎 and Claire, Anzai and Yasushi, Matoba and Itiro, Siio}, book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015論文集}, month = {Sep}, note = {ペットの飼い主にとって,外出中のペットの様子は最も気がかりな要因のひとつである.そこで本研究で は,遠隔地から自宅の猫の様子をビデオ画面で確認しつつ,猫じゃらしを遠隔操作するシステムを開発し た.本システムの大きな特徴は,猫が猫じゃらしを捕まえると操作者の手にひっかかれた感触が伝わる点 である.操作者はマウスと一体化した痛み伝達デバイスを操作することで,遠隔地の猫じゃらしを操作し つつ,猫の反応に応じて痛みが伝わる.実際の猫の反応に連動した痛みによるフィードバックがあること で,ペットとの臨場感あふれる遠隔コミュニケーションを実現した., Behavior of pets when they are left alone at home is one of the most anxious factors for pet owners who are going out. In this study, we have developed a system named “ITANEKO” that allows a cat owner remotely control a cat-toy by a mouse, while communicating with the cat via video phone (Skype). Besides controlling the cat-toy, our system also transmits the clawed pain to the human when the cat catches the cat-toy. Rotating metal-wires connected to a miniature motor generate pain when they hit to the back of the user’s hand that is operating the mouse to control the remote cat-toy. Our system provides realistic remote communication with a cat by pain feedback that is triggered by the reaction of the actual cat.}, pages = {372--377}, publisher = {情報処理学会}, title = {いたねこ:痛みを伝達する遠隔猫じゃらしインタフェース}, volume = {2015}, year = {2015} }