@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00145250, author = {近藤, 裕貴 and 藤井, 叙人 and 片寄, 晴弘 and Yuki, Kondo and Nobuto, Fujii and Haruhiro, Katayose}, book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015論文集}, month = {Sep}, note = {アクションゲームの上達には,コントローラによる様々なボタン入力パターンを習得することが不可欠である.この入力パターンは,順序通り入力を行えば良いものだけではなく,タイミングの正確さを必要とするものが多い.しかしながら,このタイミングの習得はゲーム上級者であっても障壁となることがある.様々な分野で,タイミングを効率的に学習させる手法の検討が行われているが,アクションゲームのキャラクター操作に注目したものは少ない.本研究では,音を用いたアクションゲームプレイヤのスキル獲得支援手法について提案する.また,被験者実験を通して有効性を検証した結果,特定の条件下において高い効果を得られることがわかった., The progress of the action game it is essential to learn a variety of button input pattern of controller. The input pattern often require accurate timing. However, mastery of timing for game experts can be difficult. In various fields, approach to efficiently learn the timing has been studied. But those focusing on the action game character operation is small. In this study, we propose a method to support the acquisition of action game skills by using a sound. As a result of verifying the validity through the subject experiments, there was highly effective under certain conditions.}, pages = {122--126}, publisher = {情報処理学会}, title = {時系列パターンに着目したアクションゲームのスキル獲得支援}, volume = {2015}, year = {2015} }