ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2015

道聴塗説と同調圧力について考えさせるコンテンツ GODOUCHO(ご道聴,ご同調)

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/144732
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/144732
0b767f5b-f341-45a2-9c5f-8cc571983eb2
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2015028.pdf IPSJ-SSS2015028.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2015-08-10
タイトル
タイトル 道聴塗説と同調圧力について考えさせるコンテンツ GODOUCHO(ご道聴,ご同調)
タイトル
言語 en
タイトル The content for thinking about “shallow-minded mouthing of secondhand information” and “peer pressure”- GODOUCHO -
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
青山学院大学
著者所属(英)
en
Aoyama Gakuin University
著者名 伊藤, 一成

× 伊藤, 一成

伊藤, 一成

Search repository
著者名(英) Kazunari, Ito

× Kazunari, Ito

en Kazunari, Ito

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 SNSは,ユーザ自体が十分に情報の信憑性を確かめずとも気軽に情報を伝播できるメディアである.そのためSNS上で拡散されるデマが後をたたない.またSNSハ,つながりを強いられることによって同調圧力を促進してしまう側面も有しており,それに起因する社会問題も発生している.メディアリテラシ,情報倫理教育.モラル教育など利用者視点からの教育が最優先されるべきである.これに対して,教育の現場では知識注入型の啓蒙教育や,使用禁止による強制的方策が主に取り入れられている. モバイルネット社会がすでに浸透した現在,日常利用の中で気づきを継続的に与えていくのが望ましいと考えてい る.そこで「ご道聴」と「ご同調」のメタファに基づき,自律的に各自が SNS 利用における道聴塗説と同調圧力に ついて考えることを促すコンテンツ GODOUCHO を制作した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 SNS is a plathome to propagate information easily without confirming the confidence. Hence, endless demagogues have been occurring that are expanded by SNS. In addition, SNS has an aspect to enhance peer pressure by forcing the connectivity between people, and arises various social problems because of this reason. The education from user side, such as media literacy, information ethics education, moral education and so on is the highest priority to teach. In the field of education, enlightenment and compulsive method are introduced. But it is desirable to give awareness continuously against unintentional in daily use. We have implemented content that enhances to think about “shallow-minded mouthing of secondhand information” and “peer pressure” autonomously with metaphor of ”listen at a path”and “sympathize”.
書誌情報 情報教育シンポジウム2015論文集

巻 2015, p. 185-191, 発行日 2015-08-10
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 18:41:58.906818
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3