Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2015-06-19 |
タイトル |
|
|
タイトル |
数式自動採点システムSTACKの行列問題における解答入力方法改善の取り組み |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Improving the Math Input Method for Matrices for Use in Linear Algebra on STACK |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] 数式自動採点システム,行列問題,数式入力,STACK,ユーザインタフェース |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
武庫川女子大学生活環境学部 |
著者所属 |
|
|
|
武庫川女子大学生活環境学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Human Environmental Sciences, Mukogawa Women's University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Human Environmental Sciences, Mukogawa Women's University |
著者名 |
白井, 詩沙香
福井, 哲夫
|
著者名(英) |
Shizuka, Shirai
Tetsuo, Fukui
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究の目的は,e-Learningのオンラインテストにおいて数式そのものを解答形式として扱える数式自動採点システムにおける数式入力方法を改善することである.現在の数式入力インタフェースは,学習者にとって使いやすいとはいい難く,数式自動採点システムの普及のための課題の1つとなっている.本研究では,大学数学で扱われる「行列」に着目し,数式を普段読むように曖昧表記で入力し,仮名漢字変換のように変換することで数式を入力できる数式入力インタフェースMathTOUCHによって,数式自動採点システムの1つであるSTACKにおける行列入力方法の改善ができるかを評価した.その結果,従来の数式入力インタフェースより有意に速く行列を入力できることを確認した.一方,行列入力のユーザビリティに関する主観満足度の調査では,従来方式との有意差は見られなかった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of our study is to improve a math input method on computer aided assessment (CAA) systems for mathematics. Current mathematics CAA systems enable users to directly input mathematical expressions to evaluate their answers with mathematical expressions automatically. However, it cannot be said that it is easy for novices of the mathematics to use the math input method. In this paper, we focus on the case of matrix input method for use in linear algebra, which is taught at many universities. We have investigated whether our proposal mathematics interface, named MathTOUCH, improves the input procedure for learners to answer in matrix form on STACK. As a result, we found that students could input matrix expressions with MathTOUCH significantly faster than with the current mathematics interface on STACK. Our questionnaire found no significant differences in regards to subjective satisfaction between the two interfaces. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 1,
号 3,
p. 22-29,
発行日 2015-06-19
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |