@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00141760, author = {簗瀬, 洋平 and Yohei, Yanase}, issue = {3}, month = {May}, note = {プレイヤキャラクタに向かって無数の弾丸が飛来し,それを避ける事でプレイの継続を目指すタイプのゲームでは画面上の弾丸数が増えることで難易度が上がり,オーディエンスからもそれを見て取ることが出来るため,魅せるプレイが成立しやすく,無数の弾丸を避けてプレイする様は 「神プレイ」 と言われ称賛の対象になりやすい.反面,そういったプレイに憧れてプレイを始めた初心者が同条件でプレイをする事は困難であり,かといって弾丸数を減らして難易度を下げようとすると,プレイヤ本人にもオーディエンスにも簡単な状態でプレイしているのが明らかとなり,モチベーションが保ちにくい.本稿では飛来する弾丸数を減らすことなく弾丸数を減らす手法について論じる., Shoot-them-up players tend to enjoy the attention from audience by dodging screen-full of bullets and show off their skill. However, this is not possible for unskilled players, consequently they often feel unmotivated to keep playing the game. In this thesis, we aim to present a system that any player can dodge tremendous amount of bullets without raising the difficulty, by retaining the number of bullets while reducing the “effective” bullets.}, title = {プレイヤキャラクタの位置予測を用いた弾避けゲーム難易度の調整}, year = {2015} }