Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2015-04-15 |
タイトル |
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タイトル |
インタラクティブディスプレイの角度がソーシャルインタラクションに与える影響:ミュージアムにおけるフィールドスタディ |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Impact of the Interactive Display Angle on Human Social Interactions: A Field Study in a Museum |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] パブリックディスプレイ,ディスプレイ角度,美術館・博物館,フィールドスタディ,ソーシャルインタラクション |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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香川大学 |
著者所属 |
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大日本印刷株式会社C&I事業部 |
著者所属 |
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大日本印刷株式会社C&I事業部 |
著者所属 |
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大日本印刷株式会社C&I事業部 |
著者所属(英) |
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en |
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Kagawa University |
著者所属(英) |
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en |
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Dai Nippon Printing Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Dai Nippon Printing Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Dai Nippon Printing Co., Ltd. |
著者名 |
市野, 順子
磯田, 和生
上田, 哲也
佐藤, 玲美
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著者名(英) |
Junko, Ichino
Kazuo, Isoda
Tetsuya, Ueda
Reimi, Satoh
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本稿では,インタラクティブディスプレイの角度(0°・20°・45°・90°)が人々の社会的な行動に与える影響を探る.フィールドスタディでは,約4カ月間にわたり合計900人以上の来場者の量的および質的データを収集した.本研究から以下のことが明らかになった:(1)知的好奇心の高い来場者の注意を誘うには水平に近いディスプレイが効果的である.しかしディスプレイ空間にすでに人がいる状況では垂直が効果的である.(2)タッチジェスチャータイプのインタラクティブ展示を,時間をかけて体験してもらいたい場合は水平あるいは垂直が効果的である.特にルーペ機能を含む場合は垂直が有効である.(3)来場者は0°~45°のディスプレイ空間にいるとパーソナルスペースを意識しやすく,45°に近い方がそのサイズが大きい.コンテンツを介した人と人のコミュニケーションを促したい場合には,垂直のディスプレイが有効である.また,調査結果全体から,45°のディスプレイは,必ずしも0°と90°の中間的な性質を有した「無難」な角度ではないことが示唆された.これらの知見は,ミュージアムのインタラクティブ展示や,その他の公共の空間に設置するディスプレイを設計する際に有用である. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
We investigate how the interactive display angles of 0, 20, 45 and 90 degrees influence human social behaviors. We collected both quantitative and qualitative data from a total of more than 900 museum visitors. Our field study reveals: (1) The horizontal is effective in drawing the attention of intellectual-curios visitors. However, the vertical is effective when already occupied. (2) For an exhibit of the touch gesture type, the horizontal and vertical are effective in making visitors spend much time. The vertical is particularly effective for a magnifying glass function. (3) Visitors become more aware of their personal space in the 0° and 45° display spaces. In order to motivate people to communicate regarding the contents, the vertical is effective. Furthermore, it needs to be carefully considered when designing the 45° display space since 45° is not necessary safe with the intermediate characteristics of 0° and 90°. These findings are useful in designing interactive exhibits in a museum and displays to deploy in the public space. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 56,
号 4,
p. 1162-1173,
発行日 2015-04-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |