@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00141438,
 author = {石塚, 丈晴 and 兼宗, 進 and 堀田, 龍也 and Takeharu, Ishizuka and Susumu, Kanemune and Tatsuya, Horita},
 issue = {2},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Mar},
 note = {本論文では,小学生に対する情報の科学的な理解の育成に関する学習の1つとしてアンプラグドコンピュータサイエンス(CSアンプラグド)に着目した.本論文では2012年に実施された小学生対象のCSアンプラグドの学習イベントで,CSアンプラグドのトピックスの1つである「二進数」を実施した際の指導プログラムについて,実践と評価を行った.本論文ではCSアンプラグドの学習活動を小学生に実施するにあたり,小学生に対する学習効果,講師の「二進数」を教えた経験の有無の影響などについて検討し,小学生に対する45分間の授業として行う場合の推奨学年や指導プログラムなどについて検討した., In this paper, Computer Science Unplugged (CS Unplugged) is focused as one of the learning methods for elementary school students to learn scientific understanding of informatics. In this paper, “Binary Numbers” of CS Unplugged was picked up to evaluate the learning effect with the instruction program in a learning event for elementary school children in 2012. In this paper, 1) Learning effect of CS Unplugged for elementary school students, 2) Teachers' impact of the presence or absence of teaching experience on CS Unplugged were discussed for teaching CS Unplugged in the class at elementary schools. Recommended age and teaching program were also discussed in this paper.},
 pages = {19--27},
 title = {小学生に対するアンプラグドコンピュータサイエンス指導プログラムの実践と評価},
 volume = {1},
 year = {2015}
}