ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.1
  4. No.2

小学生に対するアンプラグドコンピュータサイエンス指導プログラムの実践と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/141438
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/141438
50cf211c-780b-4735-a864-d510a384b3f8
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0102004.pdf IPSJ-TCE0102004.pdf (2.5 MB)
Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2015-03-16
タイトル
タイトル 小学生に対するアンプラグドコンピュータサイエンス指導プログラムの実践と評価
タイトル
言語 en
タイトル Implementation and Evaluation of a Teaching Program on “Computer Science Unplugged” for Elementary School Children
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究会推薦論文] 情報科学教育,小学生,アンプラグドコンピュータサイエンス,二進法
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
福岡工業大学短期大学部
著者所属
大阪電気通信大学
著者所属
東北大学
著者所属(英)
en
Fukuoka Institute of Technology, Junior College
著者所属(英)
en
Osaka Electro-Communication University
著者所属(英)
en
Tohoku University
著者名 石塚, 丈晴

× 石塚, 丈晴

石塚, 丈晴

Search repository
兼宗, 進

× 兼宗, 進

兼宗, 進

Search repository
堀田, 龍也

× 堀田, 龍也

堀田, 龍也

Search repository
著者名(英) Takeharu, Ishizuka

× Takeharu, Ishizuka

en Takeharu, Ishizuka

Search repository
Susumu, Kanemune

× Susumu, Kanemune

en Susumu, Kanemune

Search repository
Tatsuya, Horita

× Tatsuya, Horita

en Tatsuya, Horita

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文では,小学生に対する情報の科学的な理解の育成に関する学習の1つとしてアンプラグドコンピュータサイエンス(CSアンプラグド)に着目した.本論文では2012年に実施された小学生対象のCSアンプラグドの学習イベントで,CSアンプラグドのトピックスの1つである「二進数」を実施した際の指導プログラムについて,実践と評価を行った.本論文ではCSアンプラグドの学習活動を小学生に実施するにあたり,小学生に対する学習効果,講師の「二進数」を教えた経験の有無の影響などについて検討し,小学生に対する45分間の授業として行う場合の推奨学年や指導プログラムなどについて検討した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, Computer Science Unplugged (CS Unplugged) is focused as one of the learning methods for elementary school students to learn scientific understanding of informatics. In this paper, “Binary Numbers” of CS Unplugged was picked up to evaluate the learning effect with the instruction program in a learning event for elementary school children in 2012. In this paper, 1) Learning effect of CS Unplugged for elementary school students, 2) Teachers' impact of the presence or absence of teaching experience on CS Unplugged were discussed for teaching CS Unplugged in the class at elementary schools. Recommended age and teaching program were also discussed in this paper.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 1, 号 2, p. 19-27, 発行日 2015-03-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 19:23:34.844916
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3