@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00141363, author = {佐藤, 究 and 小笠原, 直人 and 布川, 博士 and Kiwamu, Sato and Naohito, Ogasawara and Hiroshi, Nunokawa}, issue = {20}, month = {Mar}, note = {すでにメール利用になれてしまっている学生に対して,社会人への移行の過渡期における教育として,大学においてどのようなメールリテラシ教育を行うかが現実的な課題となっている.我々は,これまで友人や近親者とのやりとり多かった彼ら彼女らが,新たな他人として教員とメールをやり取りする状況をリアリティのある環境と設定して,その環境の中にメールリテラシ教育を埋め込んでゆく方法を提案し,昨年度から実験を行っている.本稿では,本年度の実験結果および昨年度との相違について報告する., The university students have become skilled in email. As an education in transition period to become a member of society, the education method of the email literacy to a student at university is a realistic problem. He or she usually exchanges email with a friend. So, we set the situation that students exchange emails with a teacher as environment with the reality and embedded email literacy education in it. In this paper, we report the education method and the experimental results.}, title = {リアリティのある環境の中に埋め込んだ大学生のメールリテラシ教育の実験―研究室の事例第2報(2014年度実験)―}, year = {2015} }