@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00141350,
 author = {千葉, 慎也 and 南野, 謙一 and 後藤, 裕介 and 渡邊, 慶和 and Shinya, Chiba and Kenichi, Minamino and Yusuke, Goto and Yoshikazu, Watanabe},
 issue = {7},
 month = {Mar},
 note = {近年,学生の全入時代到来により,学力・学習意欲が異なる多様な学生が大学に入学しており,卒業研究,研究室ゼミなどの授業において消極的な学生が増えてきている.我々の研究室においても,研究室ゼミで質疑に消極的な学生が見られる.質疑を行わないことで,ゼミナールの単位取得要件である,ディスカッション能力の習得に支障が出ることが懸念される.本稿では,本研究室で実施している 3,4 年生,大学院生を対象としたゼミにおいて 3 年生を対象に,質疑の回数や内容の分類を行うことで問題点を分析し,質疑トランスクリプトを活用した質疑促進システムを提案する.そして,研究室ゼミでの評価実験について報告する., Recently, because of the Era of Easier Admissions, undergraduate students have different levels of academic motivation and ability. Some students do not actively participate in the laboratory seminar. They don't question in discussion. In this study, we propose a promote Student Questioning using Q&A transcript on the seminar and we develop a system to support it. In this paper, we describe an experiment that was conducted to test the system.},
 title = {研究室ゼミにおける質疑トランスクリプトを活用した質疑促進システムの開発},
 year = {2015}
}