@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00141293, author = {三浦, 龍 and 衣畑, 俊希 and 大原, 紳司 and 垂水, 浩幸 and 林, 敏浩 and 市野, 順子 and Ryo, Miura and Toshiki, Kinuhata and Shinji, Ohara and Hiroyuki, Tarumi and Toshihiro, Hayashi and Junko, Ichino}, issue = {16}, month = {Mar}, note = {我々は対局機能および対局後の感想戦支援,対局と感想戦記録のデータベース,人工知能を利用した感想戦時のアドバイス機能等を備え持つ,統合ネットワーク将棋支援システム SAKURA を開発している.SAKURA の提供するデータベースの特徴は,棋譜に加えて局面をデータ単位とするデータベースを構築していて,かつこれらが相互に連携し合っている点である.これにより,各局面に対する候補手やコメント等の情報を局面ごとに集約して管理することができる.我々は今後の取り組みとして,データベースと人工知能を連携させ,自動で候補手や評価値を生成するようなシステムの構築を考えている.人工知能がどの程度の速度で候補手と評価値を付与することができるのかを調べるため,データベースを操作するための API の処理時間の計測を行った.本論文では SAKURA のデータベースの特徴と概要について説明した後,今回行った性能評価とその結果について述べる., We have been developed a Shogi support system on the Internet, called SAKURA. SAKURA provides an environment for Shogi with game and discussion support functions. It also has databases for game results and discussions, and interfaces with artificial intelligence to play shogi. The databases of SAKURA consist of a game record database and a position database. These databases have links to each other. As a result, information of the position of shogi, such as comments, evaluations, and candidate moves can be stored. We have conducted experiments to evaluate the performance of API for the databases. This paper describes SAKURA's database design and results of the experiment for performance evaluation.}, title = {統合ネットワーク将棋支援システムSAKURAのデータベースとAPIの評価}, year = {2015} }