@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00013154, author = {長谷川, 聡 and 山住, 富也 and 小池, 慎一 and Satoshi, Hasegawa and Tomiya, Yamazumi and Shin-Ichi, Koike}, issue = {4}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Apr}, note = {初心者に対してプログラミング教育を行う際に,制御構造の理解が十分でないためにプログラミング全体の理解が困難な学習者の存在に気付く場合がある.そこで,我々は,プログラミングの実行時の動作を正しくイメージできるかどうかが,制御構造の理解度に関係していると考え,プログラミングの学習者を対象に,制御構造のイメージと理解度について調査を行った.その結果,制御構造のイメージと理解度の間に回帰関係が認められた.また,調査に用いたイメージテストはプログラミングの潜在的能力の指標になるものであるとの結論を得た., In education of elementary computer programming,we find that some of the students can not understand enough because of their insufficient understanding of control structures in programs.We consider that imagining of the run-time behavior has influence deeply on the understanding of control structures.In this study we examined the relation between imagining and comprehension of control structures.As the result,we found the relation between correctness of imagining and ability to understand the control structures in program.In addition,we got a conclusion that the image test detects one's potential capacity for programming.}, pages = {1180--1183}, title = {プログラミング教育における制御構造のイメージと理解度について}, volume = {39}, year = {1998} }