@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00012873, author = {八槇, 博史 and 山内, 裕 and 石田, 亨 and Hirofumi, Yamaki and Yutaka, Yamauchi and Toru, Ishida}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jan}, note = {本稿では市場モデルに基づく資源割当て方式をマルチメディア通信に適用する際に問題となる、空間的トレードオフと時間的トレードオフという2つのトレードオフについて議論する。前者は計算コストと通信コストの間のトレードオフであり、各計算機要素がどのようにネットワーク中に分散されるかに依存する。また後者は計算結果の精密性と環境への適応性との間のトレードオフであり、環境変化の速度に依存する。デスクトップ会合システムへの実装により、(1)空間的トレードオフに関しては通信コストの大きい場合には集中的な実装が有利となること、および(2)時間トレードオフについては、環境変化が急激な場合には計算を早い時点で打ち切ることにより環境に追従する方が、計算を精密な解が求まるまで行うよりもよいことの2点を示し、また市場モデルに基づく資源割当て方式が、環境変化が特に速い場合においても有効に働くことを示した。, In this paper, we discuss two major tradeoffs, spatial and temporal tradeoffs, that appear when applying market-based computing to multimedia network applications. The former appears between computation and communication cost, depending on how computation elements are distributed over network. The latter appears between reactiveness and correctness of result, depending on how the network environment dynamically changes. By implementing a market-based resource allocation mechanism to a desktop conferencing system, we clarified that (1) as for spatial tradeoff, the centralized computation is profitable when the communication cost is extremely large, and that (2) as for temporal tradeoff, the merit to respond quickly to the change of the environment by prematurely terminating the computation supersedes the merit to improve the accuracy of the resource allocation by performing the calculation until the market perfectly clears. It has also been proved that the market-besed machanism can achieve efficient allocation in an actual network environment.}, pages = {142--149}, title = {市場モデルによるアプリケーションQoSの制御:実装上のトレードオフ}, volume = {40}, year = {1999} }