@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00012810, author = {佐々木, 整 and 北戸, 隆秀 and 竹谷, 誠 and Hitoshi, Sasaki and Takahide, Kitado and Makoto, Takeya}, issue = {3}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Mar}, note = {認知構造の具体的な表現方法の1つに認知マップがある. これまでに 認知マップを利用した理解度測定法が提案されている. しかし 認知マップの作成は非常に多くの手間を必要とするため 学習者の負担が大きい. また 認知マップを利用して理解度評価を行うためには 定量的な測定基準が必要である. そこで 認知マップを用いた理解度評価システムの開発を行った. 本論文では まず本論文で扱う認知マップについて述べ 認知マップの比較分析による理解度評価の問題点について論ずる. 続いて 認知マップを用いた理解度評価システムの構成と その構成要素である認知マップ作成・表示システム 認知マップ分析評価システムについて述べる. 最後に本システムを利用して認知マップを作成した場合と机上で認知マップを作成した場合との比較評価を行い 本支援システムの有効性を示す., A cognitive map is one of representation tools for cognitive structure. A few methods for criterion-referenced evaluation of individual students using their cognitive maps have been presented previously. However, because the mapping work takes a great deal of time, it makes the burden too heavy for students. Moreover, criterion-referenced evaluation needs quantitative criterion measure. For this reason, we have developed a criterion-referenced evaluation system using the cognitive map. First, this paper introduces the cognitive map and it discusses several problems in criterion-referenced evaluation methods formed on the basis of the difference between two cognitive maps. Next, this paper presents the composition of our system and two subsystems, as called an "editing and displaying system" and an "nalysis and evaluation system". Finally, this paper shows the effectiveness of our system by the results of comparison experiments.}, pages = {1315--1323}, title = {認知マップを用いた理解度評価システムの開発と評価}, volume = {40}, year = {1999} }