WEKO3
アイテム
認知マップを用いた理解度評価システムの開発と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12810
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/128109f41cee2-d0fd-4607-bf7f-2e5097741a5a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1999 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1999-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 認知マップを用いた理解度評価システムの開発と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development and Evaluation of Criterion - referenced Evaluation System Using Cognitive Maps | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 論文 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 教育 | |||||||
著者所属 | ||||||||
拓殖大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社インターネットイニシアティブ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
拓殖大学工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Takushoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Internet Initiative Japan Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Takushoku University | ||||||||
著者名 |
佐々木, 整
北戸, 隆秀
竹谷, 誠
× 佐々木, 整 北戸, 隆秀 竹谷, 誠
|
|||||||
著者名(英) |
Hitoshi, Sasaki
Takahide, Kitado
Makoto, Takeya
× Hitoshi, Sasaki Takahide, Kitado Makoto, Takeya
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 認知構造の具体的な表現方法の1つに認知マップがある. これまでに 認知マップを利用した理解度測定法が提案されている. しかし 認知マップの作成は非常に多くの手間を必要とするため 学習者の負担が大きい. また 認知マップを利用して理解度評価を行うためには 定量的な測定基準が必要である. そこで 認知マップを用いた理解度評価システムの開発を行った. 本論文では まず本論文で扱う認知マップについて述べ 認知マップの比較分析による理解度評価の問題点について論ずる. 続いて 認知マップを用いた理解度評価システムの構成と その構成要素である認知マップ作成・表示システム 認知マップ分析評価システムについて述べる. 最後に本システムを利用して認知マップを作成した場合と机上で認知マップを作成した場合との比較評価を行い 本支援システムの有効性を示す. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | A cognitive map is one of representation tools for cognitive structure. A few methods for criterion-referenced evaluation of individual students using their cognitive maps have been presented previously. However, because the mapping work takes a great deal of time, it makes the burden too heavy for students. Moreover, criterion-referenced evaluation needs quantitative criterion measure. For this reason, we have developed a criterion-referenced evaluation system using the cognitive map. First, this paper introduces the cognitive map and it discusses several problems in criterion-referenced evaluation methods formed on the basis of the difference between two cognitive maps. Next, this paper presents the composition of our system and two subsystems, as called an "editing and displaying system" and an "nalysis and evaluation system". Finally, this paper shows the effectiveness of our system by the results of comparison experiments. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 40, 号 3, p. 1315-1323, 発行日 1999-03-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |