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新しい「情報倫理」の目指すもの
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12778
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/127784d6f77b8-7854-4e75-9725-c9bfb67dea5c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1999 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 1999-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 新しい「情報倫理」の目指すもの | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Defining Infomation Ethics | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:人文科学とコンピュータ | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 社会的側面 | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学理工学総合研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学法学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Advanced Research Institute for Science and Engineering, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Law School, Waseda University | ||||||||
著者名 |
辰己, 丈夫
× 辰己, 丈夫
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著者名(英) |
Takeo, Tatsumi
× Takeo, Tatsumi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | インターネットの普及にともなって 「情報倫理」は ネットワーク利用の際のマナー・エチケット・法令・プライバシーの総称として扱われるようになった. 現在の情報倫理にまつわる議論は このような規則をいかに解説・強制するかに終始し 情報倫理は情報発信に対する自己規制の方法論になりつつある. これは 日本語の「倫理」という言葉が倫理的原理と倫理的判断の両方の意味に使われ その区別を失った議論が進んでしまったことにも 一因がある. 「情報倫理」とは本来 情報処理に携わる人間が備えていなければならない職業倫理の一種として論じられてきたが インターネット社会において必要なのは 情報発信者と情報受信者の双方の生産者倫理・消費者倫理である. 本論文では 情報倫理が何故に倫理という言葉を使うのかについての解析を行い 情報倫理を論じるに必須の項目がどのようなものであるかを列挙・分析し これらを3つのカテゴリーに分類した. 第1は「倫理的原理と国際社会に生きる人間としての常識」であり 第2は「情報処理の原理と 国際規格・国内規格の仕組みと意義の理解」であり 第3は「道徳・法律・ルール・マナー・エチケット・モラル・本来の意味での『倫理』」である. また インターネット利用上問題になることの多い著作権やプライバシー保護のあり方に関連した議論も行った. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | As the Internet became readily accessible to the general public, the term "information ethics" came to refer to everything from manners, etiquette, rules, regulations, laws, and human rights. Current discussions on "information ethics" tend to be about how to inform and enforce these manners, rules and regulations. One cause of this confusion is that the Japanese language does not make a clear distinction between "ethical principles" and "ethical judgements." Because of this conflation, prevalent discussions on "information ethics" are heading toward how to self-monitor communicative contents. In its true sense of thew ord, "information ethics" should be virtues that those dealing with information interchange should possess. In our age of the Internet, "information ethics" has both the producers' aspect and the consumers' aspect. In this paper, we first discuss whether the term "ethics" has any bearing with "information ethics", and then analyze genuinely relevant aspects into the following three categories: (i) ethical principles and common sense in an internationalized society, (ii) elements of information processing and how international and/or domestic standards work, (iii) morals, laws, rules, manners, etiquette and ethics. Among these, copyright and privacy pose special problems when dealing with the Internet, and we have given detailed arguments and proposals on these two issues. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 40, 号 3, p. 990-997, 発行日 1999-03-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |