@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00012625, author = {川上, 直樹 and 稲見, 昌彦 and 柳田, 康幸 and 前田, 太郎 and 舘, 暲 and Naoki, Kawakami and Masahiko, Inami and Yasuyuki, Yanagida and Taro, Maeda and Susumu, Tachi}, issue = {6}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jun}, note = {本論文では 情報環境の可視化デバイスとして ディスプレイ自身をバーチャル物体のメタファーとして手に持ち操作可能な「オブジェクト指向型ディスプレイ」の概念ついて提案する. オブジェクト指向型ディスプレイとはバーチャル物体の提示に主眼をおいたディスプレイであり ディスプレイ自体を操作することでディスプレイに表示されているバーチャル物体を操作可能とし より直観的な操作を可能とする. また 以上の概念に基づき投影型オブジェクト指向ディスプレイとなるMEDIA X'tal (MEDIA-Crystal) の設計と試作を行った. MEDIA X'tal は X'tal Vision と名付けた再帰性反射材を用いた光学系を利用し 従来のディスプレイ・デバイスで間題となっている遮蔽や遮蔽関係の矛盾 形状の制限や重量の間題を解決した., In this paper we propose the concept of "Object Oriented Display", which enables an operator to perceive and to operate the virtual object as if it were a real object. The purpose of the object oriented display is the presentation of virtual object. Using object oriented display, the operator can recognize and handle the virtual object with higher reality. Based on this concept, we designed and implemented a type of object oriented display. The MEDIA-X'tal (MEDIA crystal) is a type of object oriented display using the technology named "X'tal Vision", which uses optitlal projection. MEDIA X'tal solves several problems such as occulusion, shape or weight problem which occurred when using ordinary display devices.}, pages = {2725--2733}, title = {オブジェクト指向型ディスプレイの研究}, volume = {40}, year = {1999} }