@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00012503,
 author = {加藤, 博一 and 中澤, 篤志 and 井口, 征士 and Hirokazu, Kato and Atsushi, Nakazawa and Seiji, Inokuchi},
 issue = {11},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Nov},
 note = {本論文では,屋内既知環境におけるリアルタイムの人物追跡の手法を提案する.カメラパラメータと環境情報を用いて人物の見え方をシミュレーションし,入力画像とマッチングを行い,類似度から人物の移動位置を求める.人物を1つの楕円体で表現することにより,計算コストを低減させ,汎用パーソナルコンピュータでのリアルタイム処理を可能とした.また,他のシステムとの統合を容易にするために,3次元実環境中に固定された世界座標系で人物位置の計測・管理を行っている.静止人物に対する精度評価実験では,頭部と足下がともに隠れることがない限り,誤差の平均値で約0.2m以下という結果が得られた.2人の人物の追跡実験においては,人物同士の見かけ上の重なりが発生する場合でも,良好な結果が得られた.しかし,影や写り込みの影響で追跡に失敗する場合もあった.今後は複数システムの統合問題に関して検討する予定である., This paper describes a real-time human tracking method using ellipsoid model.Several images that simulate real image are generated by using a camera parameter and enviromental information.These images are compared with an input image and human positions are determined by those similarities.A human is simply represented by a ellipsoid to achieve a real-time operation on a standard personal computer.To integrate some tracking systems using this method can be achieved easily because human positions are measured and managed on a world coordinates.In accuracy evaluations for a standing human,the average errors were within about 0.2 meter except the case that both head and foot were occluded.In the tracking experiment for 2 humans,the algorithm was able to work successfully.However,tracking sometimes failed because of shadows or reflections.We will consider the integration of several systems.},
 pages = {4087--4096},
 title = {楕円体モデルを用いたリアルタイム人物追跡},
 volume = {40},
 year = {1999}
}