WEKO3
アイテム
仮想的協調学習環境におけるエージェント間コラボレーション
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/12489
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1248968670592-4180-4ddf-82d8-fa24426bbc55
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1999 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1999-11-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 仮想的協調学習環境におけるエージェント間コラボレーション | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Collaboration among Agents in a Virtual Collaborative Learning Environment | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:コラボレーション支援 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 協調学習支援 | |||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学大学院情報システム学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
電気通信大学大学院情報システム学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Systems, The University of Electro - Communications | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Systems, The University of Electro - Communications | ||||||||
著者名 |
笠井, 俊信
× 笠井, 俊信
|
|||||||
著者名(英) |
Toshinobu, Kasai
× Toshinobu, Kasai
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,協調学習における学習効果の中で‘Learinig by Teaching’による知識の定着と‘Learning by Observing’による知識の獲得に着目する.そこで,人間学習者にそれぞれによる学習効果を与えることを期待して行動する疑似学習者(Companion Agent)を組み込んだ仮想的協調学習環境CASLE (CompanionAgentS Learning Environment)を提案する.これらのCompanion Agentは,2つのモデルを基にそれぞれの教授戦略に応じた行動を決定する.1つは,学習者の理解状態を表現した‘学習者モデル’である.もう1つは,学習者が協調学習環境においてどのような状況を経験すれば,知識をどの程度理解することができるかを表現した‘学習規則’である.これらのモデルを管理し,Companion Agentの行動を制御するのがFacilitator Agentである.さらに,Facilitator Agentは‘学習規則’から学習者の学習規則の欠点を同定し学習者に指摘を行う.このような仮想的協調学習環境を実現するために,本研究では各エージェントおよびエージェント間コラボレーションのモデル化を行った.本稿ではこれらのモデルについて詳述する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Among the learning effects which are expected by collaborative learning,in this study we concentrate on problem-solving knowledge fixing via'Learning by Teaching'and problemsolving knowledge acquisition via'Learning by Observing'.We propose a virtual collaborative learning environment called CASLE(Companion AgentS Learning Evnvironment),embedding Companion Agents which have each of these learning effects as Teaching Strategies.These Companion Agents'behavior is based on a 'Student Model',which represents the understanding states of a Real Student,and 'Learning Rules',which represent what level of knowledge a real student acquires by experiencing situations in the collaborative learning environment,according to each Teaching Strategy.A Facilitator Agent manages these Models and controls the Companion Agents'behavior.Moreover,it identifies faults of the learning rules used by the real student from the Learning Rules,and it points them out to him.In order to realize such a learning environment,in this study,we model each agent and the collaboration between agents.In this paper,we describe these models in detail. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 40, 号 11, p. 3934-3945, 発行日 1999-11-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |