@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00012284, author = {丁錫泰 and 田中, 二郎 and Sucktae, Joung and Jiro, Tanaka}, issue = {5}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {May}, note = {我々は,ビジュアルシステム生成系にレイアウト制約を扱えるようにし,図形を解釈しながらインタラクティブに図形をレイアウトするビジュアルシステム生成系として「Rainbow」を開発した.レイアウト制約として軟らかいレイアウト制約と硬いレイアウト制約の2種類を実現した.軟らかいレイアウト制約は,図形の全体を自動描画アルゴリズムに従って分かりやすくレイアウトする制約である.また,硬いレイアウト制約は,特定の図形の座標や図形間の距離などを具体的に与える場合に用いる制約である.我々は,軟らかいレイアウト制約として,スプリングモデル制約,マグネティックスプリングモデル制約,リスト構造制約,木構造制約などを実装した.また,「Rainbow」のアプリケーション作成例として,データベース分野で実世界のデータ構造を記述するのに用いられる「E-Rダイアグラム」とオブジェクト指向に基づくソフトウェア設計に用いられる「オブジェクト図」の例を示した., We have developed a visual system generator ``Rainbow,''which interactively lays out figures while parsing them.The system handles layout constraints, which were notaddressed in ``Eviss.''We have implemented two kinds of layout constraints: ``soft-layoutconstraints'' and ``strict-layout constraints.'' Soft-layout constraints use graph drawing algorithms to layout the figures in an understandable way. Strict-layout constraints are applied whencoordinates of the figure elements and distances between them are provided. We have implemented four kinds of soft-layout constraints:spring model constraint, magnetic spring model constraint,list constraint and tree constraint.We present two application examples: ``E-R diagrams'' which describeentities and their relationships of the real world in the database, and ``object diagrams'' which areused for object-oriented software design.}, pages = {1246--1256}, title = {Rainbow:ビジュアルシステム生成系におけるレイアウト制約の実現}, volume = {41}, year = {2000} }