ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.43
  3. No.8

コンピュータを利用した総合学習支援システムの設計・試作および主観評価と活用法の考察

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11533
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11533
c3d260ee-43e4-43fd-a385-1adf830fb984
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL4308038.pdf IPSJ-JNL4308038.pdf (2.4 MB)
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2002-08-15
タイトル
タイトル コンピュータを利用した総合学習支援システムの設計・試作および主観評価と活用法の考察
タイトル
言語 en
タイトル A Study of Learning Support System for Integrative Study
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他タイトル
その他のタイトル 学習支援
著者所属
京都大学大学院エネルギー科学研究科/現在,松下電工株式会社
著者所属
京都大学大学院エネルギー科学研究科/現在,三洋電機株式会社
著者所属
京都大学大学院エネルギー科学研究科
著者所属
京都大学大学院エネルギー科学研究科
著者所属
京都大学大学院エネルギー科学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Energy Science, Kyoto University/Presently with Matsushita Electric Works, Ltd.
著者所属(英)
en
Graduate School of Energy Science, Kyoto University/Presently with SANYO Electric Co., Ltd.
著者所属(英)
en
Graduate School of Energy Science, Kyoto University
著者所属(英)
en
Graduate School of Energy Science, Kyoto University
著者所属(英)
en
Graduate School of Energy Science, Kyoto University
著者名 大林, 史明 山本, 専 伊藤京子 下田, 宏 吉川, 榮和

× 大林, 史明 山本, 専 伊藤京子 下田, 宏 吉川, 榮和

大林, 史明
山本, 専
伊藤京子
下田, 宏
吉川, 榮和

Search repository
著者名(英) Fumiaki, Obayashi Atsumu, Yamamoto Kyoko, Ito Hiroshi, Shimoda Hidekazu, Yoshikawa

× Fumiaki, Obayashi Atsumu, Yamamoto Kyoko, Ito Hiroshi, Shimoda Hidekazu, Yoshikawa

en Fumiaki, Obayashi
Atsumu, Yamamoto
Kyoko, Ito
Hiroshi, Shimoda
Hidekazu, Yoshikawa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,学習指導要領に総合学習が加えられ,そのあり方が注目されている.しかし授業時間数の減少などの背景から有効な学習支援が期待されている.そこで本研究では総合学習の支援のために,コンピュータを用いた学習支援システムを設計した.ここでは特に近年の学力低下問題で議論にあがっている課題探求・問題解決能力の育成支援をめざし,ディベートを中心としたコース学習,グループ学習による遠隔学習支援システムを設計した.またより効果的な自主学習のために,学習支援を行う擬人化エージェントを設計した.次にエネルギー教育を題材に取り上げた学習支援システムを試作した.そして学習支援システムの評価のために被験者実験を行い,アンケートによる主観評価を行った.その結果,本学習支援システム有効性が示唆された.また学習過程の分析から,本システムを教育現場で活用する方法を考察した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 A new learning support system for integrated study was designed and developed.The aim of this learning support system is to support students within an integrative study environment in which various personal skills and general knowledge are to be developed.The main goals of this learning tool for the students are to stimulate their interest and creativity,to enhance awareness,to increase capability of researching on the subject and to improved problem-solving skills.The salient feature of this learning support system is that it is used for group learning by which each learner can develop the ability to reflect on the subject through mutual discussion.Moreover,in order to keep the attention of the students on the topic and provide them with a better assimilation of the curriculum,a personified agent is used as a cooperative associate who assists learners through natural communication,using voice conversation function in Japanese language.Then, the subject experiment was conducted.12 university student studied with this system,and then the questionnaires of learners' subjective impression and the characteristic of learning process were examined.The conclusion of this evaluation is that this learning support system is proven to be effective and the use of it for energy education is recommended.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 43, 号 8, p. 2764-2773, 発行日 2002-08-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-23 02:11:17.948822
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3