@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00113709,
 author = {村田, 太郎 and 金田, 健佑 and 高須, 雅義 and 溝谷, 圭悟 and 羽鳥, 雄介 and 山崎, 信行 and Taro, Murata and Kensuke, Kaneda and Masayoshi, Takasu and Keigo, Mizotani and Yusuke, Hatori and Nobuyuki, Yamasaki},
 issue = {8},
 month = {Feb},
 note = {SMT (Simultaneous MultiThreading) は演算器の利用率を上げることができるため,面積に制約のある組込み向けのプロセッサに向いている.その一方で,資源を共有することによって競合が発生し,実行時間の予測性は低下してしまう.実行時間の予測性の低下はリアルタイム性が求められる組込み向けプロセッサにおいて問題となる.そのため RMTP (Responsive MultiThreaded Processor) は実行時間の予測性を高めるためにスレッドの実行速度を制御する IPC (Instructions Per Clock cycle) 制御機構をもつ.しかし,IPC 制御はスレッドのスループットを低下させる.そこで本研究では,RMTP において,特にリアルタイム性が要求されるスレッドにのみ IPC 制御を適用し,その他のスレッドのスループットを向上する手法を提案する.IPC 制御を行うリアルタイムスレッドと行わない非リアルタイムスレッドをぞれぞれ 2 スレッドにし RTL シミュレーションをした結果,リアルタイムスレッドヘの影響を抑えながら非リアルタイムスレッドのスループットを最大で 10% 向上することに成功した., SMT (Simultaneous MultiThreading) architecture is suitable for embedded processors which have area constraints, it is because SMT can improve functional unit utilization via sharing resources between threads. On the other hand, SMT degrades execution time predictability because of resource conflicts. To deal with this problem, RMTP (Responsive MultiThread Processor) has an IPC (Instruction Per Clock cycle) control mechanism to improve execution time predictability. In this paper, we classify threads to real-time thread and non-real-time thread, and propose a method to improve throughput of non-real-time threads while minimizing performance degradation on real-time threads. We set both real-time threads and non-real-time threads to two and do RTL simulation. As a result, our method improves average IPC of non-real-time threads by 10 % not degrading real-time threads.},
 title = {RMTProcessorにおける資源利用率を考慮したスループット向上手法},
 year = {2015}
}