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バランス理論を用いた社会的エージェントの分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11370
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/11370e899d662-7658-43e0-8ac1-18ccb39b20f5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2002-12-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | バランス理論を用いた社会的エージェントの分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analysis of Social Agents Using Balance Theory | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:インタラクション技術の革新と実用化 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | コミュニティとエージェント | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院情報学研究科社会情報学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院情報学研究科社会情報学専攻/科学技術振興事業団(CREST) | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院情報学研究科社会情報学専攻/科学技術振興事業団(CREST) | ||||||||
著者所属 | ||||||||
通信総合研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Social Informatics, Kyoto University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Social Informatics, Kyoto University/Japan Science and Technology Corporation (CREST) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Social Informatics, Kyoto University/Japan Science and Technology Corporation (CREST) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Communications Research Laboratory | ||||||||
著者名 |
中澤, 諭
中西, 英之
石田, 亨
高梨, 克也
× 中澤, 諭 中西, 英之 石田, 亨 高梨, 克也
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著者名(英) |
Satoshi, Nakazawa
Hideyuki, Nakanishi
Toru, Ishida
Katsuya, Takanashi
× Satoshi, Nakazawa Hideyuki, Nakanishi Toru, Ishida Katsuya, Takanashi
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 社会的エージェントが人間関係に与える影響を調べる第1歩として,エージェントがバランス理論に従って人間関係に影響を与えうるかを調べる実験を行った.エージェントが人間の意見に対して賛成や反対を表明することで,人間がエージェントに対して好意や敵意を抱くかを確かめた.次に,人間エージェント間の関係と人間関係の間にバランス理論が働くかを実験した.実験結果から,人間同士が会話をしない状況ではエージェントが人間関係に影響を与えることが分かった.しかし,人間同士で少しでも会話をすると,エージェントは人間関係に影響を与えられなくなった.会話分析の結果から,人間同士の会話による同調がエージェントの賛成や反対の効果を失わせることが分かった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We conducted an experiment to determine whether agents could influence human relations along the lines of the balance theory.We confirmed that our agent could win favorable feelings from subjects by showing an agreeing attitude to them and,conversely, unfavorable feelings by showing a disagreeing attitude.Next, we validated the balance theory as a rule governing both agent-human relations and human relations.In our experiment,we found that the agent could influence subjects' relations providing that they did not have a conversation.As a result of conversation analysis,we conclude that the subjects' tendency to sympathize with others through conversation eliminated the influence of the agent's agreeing or disagreeing attitude. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 43, 号 12, p. 3607-3616, 発行日 2002-12-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |