@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00113063, author = {山根, 信二 and Shinji, R.Yamane}, book = {情報教育シンポジウム2014論文集}, issue = {2}, month = {Aug}, note = {近年,世界各国で高等教育機関におけるゲーム開発の導入が進み,学位プログラムの実装が進んでいる.この背景には各分野からの学際的な取り組みが存在するが,本論文ではその中でもコンピュータサイエンスとゲーム開発の関連に注目する.特に米国の大学におけるゲーム研究開発のビジョンと動向をまとめ,1990 年代から2010 年代までのおよそ20 年間でたちあがった新たな学問分野についてそのビジョンやモデルを整理する.最後に日本を含めた地域への展開において求められる課題を示す., This paper tries to figure out the game development in higher education especially in the computer science. In many universities all around the world, the number of game studies (game design, game development) degree programs has been increacing today. In this paper, we review the status of game studies in the computer science. In U.S. universities and colleges, there are some models and visions about the mission of game studies described by the computer scientists in about 20 years review. Finally we point out the future direction of computer science education in Japan and other follwing contries.}, pages = {73--80}, publisher = {情報処理学会}, title = {コンピュータサイエンス教育とゲーム開発:20 年の展開と展望}, volume = {2014}, year = {2014} }