@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00113060, author = {佐藤, 究 and 山下, 圏 and 高橋, 要介 and 小笠原, 直人 and 布川, 博士 and Kiwamu, Sato and Meguru, Yamashita and Yousuke, Takahashi and Naohiro, Ogasawara and Hiroshi, Nunokawa}, book = {情報教育シンポジウム2014論文集}, issue = {2}, month = {Aug}, note = {2015 年にデジタル教科書がすべての小中学校に本格導入される予定である.しかし,教育は教科書だけで行われるものでは無く必要に応じて副教材が用いられる.本研究では,中学校理科の化学実験を対象として,実験で用いられる器具(ビーカー,スポイト等)を実物体指向デバイスにより実装することにより,現在の化学実験における問題を解決するとともに,総合的な教育のデジタル化を行うシステムを提案する., It is expected that digital textbooks are introduced into all elementary and junior high schools in 2015. However, education is used supplementary materials and if not required to be considered done only in textbooks. We implemented as a real object-oriented device (beaker, syringe, etc.) an instrument used in chemical experiment of junior high school science. As a result, we propose a system that it is possible to solve the problem in the current chemical experiment, carry out the digitization of education.}, pages = {49--56}, publisher = {情報処理学会}, title = {中学理科を対象とした実物体指向仮想化学実験システムの実装}, volume = {2014}, year = {2014} }